fredag 22 oktober 2010

länksamling

Bamboo bike collection

     Jag har pratat en hel del med kompisar att göra min egen cykel och efter att ha sett Big Ideas For a Small Planet av Robert Redford, så fastnade jag på tanken att göra en bambu-cykel. Varför?

     För att cyklarna är snygga, lika tåliga som kolfiber (carbon) och mest för att den är unik. Calfee Design som presenterades i avsnittet är professionella. Det största problemet har varit att införskaffa bambu som inte har blivit behandlat och omgjort till något annat dekorationsmässigt. Allt annat går att få tag på.

     Länksamlingen på sidan innehåller instruktioner från Instructables.com. Jag ska på allvar börja bygga min cykel, har (tror jag) äntligen hittat ett ställe i Sverige där man kan köpa in bambu, som är hel och inte färgad, behandlad, tudelad och tillräckligt tjock. Butikerna ligger i Karlstad och enligt en kompis, i Malmö. Så när jag får råd ska jag ta och införskaffa mig bambu i lagom mängd och påbörja byggandet av cykeln enligt mått från Calfee Design Tri.
     Calfee Design är ett amerikanskt cykeltillverkare som gör triathlon-, cross- och mountainbikes, för allmänheten och för proffs. De vet vad de gör så jag går efter deras schema, som inte ser helt fel ut.Ska sticka till någon cykelbutik här i området och prova ut modeller som har de mått jag är ute efter och kolla hur bra de passar min kropp. Ska man bygga en cykel från scratch så ska man ändå göra det ordentligt och skräddarsy den efter min kroppsbyggnad.
     Ett stort tack till de som lagt upp instruktionerna och till Calfee Design som bidrar med designen. Ingen ska komma och säga att jag tar all cred för mig själv inte.

Att tänka på när man bygger sin egen cykel:
http://www.instructables.com/id/How-to-Build-Up-a-Bike/ av joe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar